Sibanor! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van Hannah en Inge en Timothy Geneestianen - WaarBenJij.nu Sibanor! - Reisverslag uit Sibanor, Gambia van Hannah en Inge en Timothy Geneestianen - WaarBenJij.nu

Sibanor!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Hannah en Inge en Timothy

26 Maart 2017 | Gambia, Sibanor

Vandaag een lang verhaal!
Vrijdag zijn we 's ochtends on ongeveer 9 uur vertrokken naar Sibanor, in een minibusje. Dat was wel nuttig, want we hadden nogal wat koffers en toen we van het vliegveld richting headquarters gingen in een taxi (waarvan er in Banjul echt gigantisch veel langsrijden en naar je toeteren als je langs de kant van de weg loopt, als aanbod dat je meemag) pastte onze koffers maar net in de bak. Of eigenlijk niet, maar de achterbak werd vastgeknoopt zodat onze koffers er niet uit zouden vallen.
Dus, na tussenstops bij de vegetable market, nog een winkel en nog een marktje, reden we flink door naar Jalakoto, een dorpje vlak voor Sibanor, waar we nog een paar bekenden van Margaret, onze supervisor, interviewden voor ons project.
Toen, rond 2 uur, kwamen we aan in Sibanor. Het was er heet. Heel heet. Nou ja, voor ons doen dan. Op internet staat soms dat het er 33 graden zou moeten zijn, elders 38, maar het voelt zeker aan als dat tweede. Pas rond 5 uur, half 6, begint het af te koelen, maar dan is het al gauw een heel lekker temperatuurtje. Het huis waar we in slapen is een huis met meerdere slaapkamers. Er zitten heel wat mensen in nu, twee duitse meisjes, onze supervisor, de oudste dochter van de Godseys, een Amerikaans gezin op de compound, en vanaf gistermiddag ook Eva, een Nederlandse verloskundige die hier voor internship van de bijbelschool Cornerstone zit.
De eerste avond aten we bij de Godsey's, het stel dat nu het meest een oogje in het zeil houdt, met 3 kinderen aanwezig en eentje op boarding school in Senegal. Supergezellig, we aten pizza! :D
De volgende dag, zaterdag, gingen we 's ochtends langs bij Yatuti, die Palases voor ons kookte, omdat we dat mee willen nemen in het project. Het is een soort saus gemaakt van groene bladeren, in dit geval aardappelbladeren, met pindameel en vis. Ze deed er ook bittere tomaten, ui en palmolie bij. En dat ging dan over rijst, nomnomnom! We hebben er alledrie van gesmuld! (gelukkig geen okra erin, want dat zou het heel erg slijmerig maken en onsmakelijk, hoorden we van meerdere mensen...) We kregen een uurtje pauze, wat niet bepaald genoeg was om af te koelen, en toen mochten we door naar een tripje naar de baobabboom. Die was gelukkig minder ver lopen, maar er zat niet veel blad aan en we waren er ook zo weer weg. De dochter van de vrouw die ons erheen bracht vond de zonnebrillen van Hannah en Inge erg leuk om zelf op te zetten!
's avonds was er weer een gezamenlijke maaltijd, dit keer bij ons in huis. Margaret kookte beef curry, lentil coconut curry en nog wat andere lekkere dingen, en het Engelse stel Will en Anna kwamen mee-eten, samen met de Godsey's en de rest van ons huis. Ook ontzettend gezellig, hele leuke mensen allemaal. Toch wel leuk, zo'n zendelingencommunity. :)
Nou, vandaag zijn we 's ochtends naar de kerk gegaan, het viel mee hoe warm het er was, en de dienst was best redelijk te volgen. Er werd voornamelijk in het Mandinka of een van de andere talen gezongen, maar de preek switchte tussen Engels en Mandinka. De dominee was zo aardig alles te vertalen.
Vanmiddag hebben we even rust, maar om vijf uur gaan we naar de Youth Group, die een van de duitse meisjes, Saphi, vanavond leidt, en daarna kunnen we nog naar Devotion - de zendelingen komen dan bij elkaar om wat te zingen en zelf een dienst te beluisteren. Apparently worden niet alle preken zo vertaald en dan is het fijn om ook verstaanbaar wat te leren.
Morgen gaan we met de vertalers rond de tafel zitten om te praten over het project, wellicht wat meer verloskundigen interviewen en dan kunnen we dinsdag beginnen met de eerste antenatal clinic dag met ons project! Willen jullie bidden om structuur, overzicht en succes?

• 26 Maart 2017 - 21:10

Laura:

O, wat leuk om allemaal te lezen. En die foto's erbij! Was je het stenenspel aan het voordoen of deed je mee, Inge?
    We denken aan jullie.
    Liefs,
    'Inge's moeder'

• 27 Maart 2017 - 13:32

Nel:

Hallo Inge, je ziet het werkt allemaal.
    Leuk alles te lezen,
    Groetjes van de buurtjes van de overkant.

• 01 April 2017 - 14:53

Hannah En Inge En Timothy Geneestianen:

Hoi! Ik was inderdaad het stenenspel voor aan het doen! Ze kennen hier een variant met maar één rijtje per persoon, dus het was wel moeilijk om uit te leggen :3
    Liefs, Inge

Hannah en Inge en Timothy

Wij zijn Hannah Romeijn, Inge Vos en Timothy Mulder, derdejaars geneeskundestudenten in Groningen, lid van de C.S.V. Ichthus in Groningen en vrienden. In ons derde jaar van Geneeskunde moeten wij een project en scriptie maken. Aangezien we allemaal interesse hebben in Afrika - Inge woonde er 6 jaar, zij en Timothy hebben allebei oog op een carrière als tropenarts, en ook Hannah vindt het interessant, vonden we dit een goede kans om ervaring op te gaan doen in Afrika. We vliegen op 20 maart naar Gambia! Volg onze reis, we hopen wekelijkse updates te geven - als het internet meewerkt.

Actief sinds 28 Feb. 2017